Klimt een klimhortensia uit zichzelf of moet je hem begeleiden?

Ik heb een jonge klimhortensia tegen de schutting (met ruimtes tussen de planken) staan en een jonge klimhortensia tegen een gaasrek staan.

Gaan ze zelf klimmen en zich vastgrijpen aan het materiaal of moet ik ze geleiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.3K

Het beste antwoord

Een klimhortensia is een lastige plant, hoe meer zon, hoe slechter hij zal klimmen.
Heeft hij helemaal niets om tegenaan te klimmen, dan wordt het vanzelf een bodembedekker en kruipt hij over de grond..
Staat hij in de schaduw, dan hechten de zuignapjes van de hechtwortels, prima aan muren en/ of schuttingen.
Maar ook dan zal hij pas na 2 a 3 jaar beginnen te klimmen.
Tegen een gaasrek zal je hem telkens moeten aanbinden en eigenlijk is hij daar minder geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zult ze zeker in het begin wel moeten begeleiden. Heb ik ook gedaan met wat touwtjes aan het begin.

http://www.deplantenparade.nl/hortensia.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klimhortensia: zelfhechtend, klimt tot 6 meter, groeit breed uit op schaduwrijke plaatsen en noordgevels, blad- verliezend, eventueel snoeien in de winter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe hecht een klimhortensia zich vanzelf, maar het kan een tijdje duren. Je kunt proberen hem te helpen door de takken dicht langs de muur te leiden of door ze b.v. met een stokje tegen de muur aan te duwen. Dan gaan de luchtworteltjes sneller hechten. Als hij eenmaal grip heeft gevonden, gaat het heel snel.

Of de worteltjes van een klimhortensia ook pakken op een gaashek betwijfel ik eerlijk gezegd. Maar daar kun je hem dan weer wel doorheen vlechten.